Hogere vliegbelasting noodzakelijk om maatschappelijke kosten luchtvaart te dekken

7 oktober 2024

Hogere vliegbelasting noodzakelijk om maatschappelijke kosten luchtvaart te dekken

De maatschappelijke kosten van vliegverkeer, zoals milieuvervuiling en geluidsoverlast, worden grotendeels niet door de luchtvaartsector zelf betaald. Vooral veelvliegers en reizigers op verre vluchten laten een groot deel van de schade achter bij de samenleving. Hoewel de recent verhoogde vliegbelasting een stap in de goede richting is, blijven de maatregelen volgens experts ontoereikend.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat de belasting op lange vluchten, die in 2027 wordt verhoogd, nog steeds onvoldoende is om de externe kosten te dekken. Voor verre vluchten wordt nu maar een klein deel van de maatschappelijke schade verrekend. Zo is er voor langeafstandsvluchten naar bijvoorbeeld Los Angeles slechts 10% van de kosten gedekt, vergeleken met 60-80% voor korte Europese vluchten.

Experts pleiten daarom voor een verdere verhoging van de vliegbelasting, met name voor lange afstanden en overstappers, die momenteel geheel vrijgesteld zijn van deze belasting. Ook vrachtvluchten en privéjets moeten volgens hen onder de belasting vallen. Het kabinet wordt opgeroepen om in 2027 extra stappen te zetten, zodat reizigers beter de werkelijke kosten van hun vluchten betalen.

Deze voorstellen krijgen naar verwachting brede steun onder de bevolking, vooral omdat zestig procent van de Nederlanders in 2023 niet vloog. De maatregelen zouden leiden tot minder overlast en een lagere bijdrage aan klimaatverandering, terwijl de economische impact op de luchtvaartsector beperkt blijft.

Bovenstaand bericht is een samenvatting van het bericht op ESB.nl